10-15 iulie 2022
Marathon, Grecia
Participanți:40 profesori de liceu din 10 țări europene
În cadrul Școlii de vară SEISMO-LAB 2022, participanților le-au fost prezentate elementele de bază ale seismologiei și importanța studierii cutremurelor, pentru știință și pentru comunitate. S-a pus accent pe utilizarea în clasă a datelor din Rețeaua de studii școlare ale cutremurelor. Acest lucru a permis participanților să folosească metode inovatoare, primind sprijin personal și individualizat, pe lângă setul de instrumente de suport oferit de către organizatori.
Concomitent, s-a acordat o atenție specială prezentării corecte a rețelei de seismografe și a funcțiilor sale. Toate elementele au fost detaliate, astfel încât, până la finalul webinarului dedicat acestui subiect, participanții au învățat să folosească harta interactivă, să obțină date de la fiecare dintre stații, să descarce date (fără a deține un instrument), să urmărească și să monitorizeze funcționarea corectă a rețelei.
Experți în seismologie, pedagogi, dezvoltatori de planuri de studii, autorități locale, dezvoltatori de aplicații educaționale avansate și școli și-au unit forțele pe parcursul proiectului, pentru a proiecta, dezvolta și valida un program inovator de dezvoltare profesională ce permite sprijinirea formării continue a profesorilor pe teme legate de educația seismologică abordată la nivelul întregii școli. Astfel, în afară de seismologie, participanții au aflat despre conceptul de ”școli deschise”, care oferă un cadru puternic pentru implicare, discuții și explorare a modului în care școlile pot facilita co-proiectarea, co-crearea și utilizarea instrumentelor și serviciilor educaționale pentru învățarea și predarea personalizată a științelor și pentru activitățile de implicare a cetățenilor în știință.
Profesorii au posibilitatea de a juca un rol important în integrarea seismologiei în programa școlară, prin implicarea părinților și influențarea atitudinilor elevilor, implementând cele mai bune practici și instrumente existente pentru profesioniști care lucrează cu și pentru copiii. Practicile și instrumentele sunt adaptate vârstei și stadiilor de dezvoltare ale elevilor și profesorii pot îmbunătăți astfel calitatea predării, folosind, în același timp, metode inovatoare și integrând tehnologiile digitale în procesul de predare.
La Școala de vară SEISMO-LAB a fost susținută prin proiect participarea reprezentanților a patru școli din România, de la Colegiul Național Unirea (Târgu Mureș), Școala Gimnazială Sîntamaria-Orlea, Școala Gimnazială Hârtop și Colegiul Național Gh. Șincai (București), primele selectate dintr-un total de 20 ce vor dezvolta, până la finalul proiectului Seismolaboratoare în unitatile scolare.